top of page

Artikel om Sinnesrum i anpassad Grundskola i samarbete med tfhsensory.se

  • info8971696
  • 16 nov.
  • 4 min läsning

Sinnesrum som gör skillnad: Anpassade grundskolans satsning på multisensoriska miljöer gynnar elever med IF-diagnoser

På en anpassad grundskola i en västsvensk stad har två nya sinnesrum blivit en självklar del av vardagen. Med stöd av Tfh Sensory har skolan investerat i kompletta, multisensoriska lärmiljöer som stärker elevernas välbefinnande och utveckling. Här berättar såväl rektor som biträdande rektor om resan. Båda betonar varför helhetstänk är avgörande vid investeringar i sensoriska sinnesrum.

– Vårt övergripande mål är att varje elev ska lära sig nytt varje dag. I en anpassad grundskola finns lika många olika behov som det finns individer, vi behöver möta dem där de är i stunden. Sinnesrummen gör att vi kan skapa balans och bättre förutsättningar för eleverna, säger rektorn för den aktuella anpassade grundskolan, 1–9.

Varför sensoriska sinnesrum i Anpassad grundskola?

Skolan har drygt 50 elever med IF-diagnoser (individuell funktionsnedsättning) och 42 personal (pedagoger och assistenter). Uppdraget är tydligt: varje elev ska lyckas i skolan – varje dag. För många av dem är det små, men avgörande, framsteg som bygger självständighet och livslångt lärande.

– Vissa elever börjar varje skoldag i ett av våra sinnesrum. De behöver den ”inlandningen” innan de klarar av steget in i klassrummet. Utan sinnesrummen hade inte skoldagen fungerat lika bra för många av våra elever, förklarar rektor.

För den här skolan har idén om att investera i två sinnesrum nu blivit verklighet. Att det skulle bli en omfattande satsning var, enligt rektor, självklart redan under projekteringen.

– En investering av det här slaget måste göras helhjärtat. Annars blir det inte mer än leksaker, säger hen.

Det handlade alltså inte om att köpa in enstaka produkter utan om att bygga två kompletta sinnesrum med genomtänkta, multisensoriska miljöer.

Processen från idé till färdiga rum: ”Eva och Tfh Sensory stöttade oss hela vägen”

Resan började med en grundlig marknadsanalys. Skolan ville se vilka leverantörer som kunde möta behoven hos målgruppen. Valet föll på Tfh Sensory.

– Eva från Tfh var med hela vägen, guidade oss och visualiserade lösningar som passade vår verksamhet. Eva har även hållit utbildningar för all personal, både vid start och vid uppföljning, berättar rektor.

Att involvera hela personalgruppen har varit avgörande. Sinnesrummen används inte som vilorum eller lekrum, utan alltid med ett tydligt pedagogiskt syfte och med personal närvarande.

– Vi har bokningsschema och alltid en tanke bakom varje vistelse. För eleverna är det en kravlös stund, men för oss är det en medveten pedagogisk insats.

Elevupplevelserna enligt personalen: ”Lugn, balans och nya uttryck”

För personalen på den anpassade grundskolan har sinnesrummen inneburit att de kan skapa bättre pedagogiska förutsättningar för varje enskild elev.

– Eleverna söker sig ofta spontant till sinnesrummen. Många pekar på sina kommunikationskartor för att visa att de vill dit, de känner själva behovet, berättar biträdande rektor på skolan.

Variation är nyckeln. Skolan har ett vitt, ljust sinnesrum och ett svart, mörkare sinnesrum med neoninslag. Dessa båda, diametralt olika designer på sinnesrummen tilltalar olika elever på helt olika sätt.

Svart och vitt, mörkt och ljust stimulerar sensoriskt på olika vis

Eva Söderbaum, Tfh Sensory, förklarar varför det är bra att ha sinnesrum med olika färgställning och ljustyp:

– Vissa blir harmoniska av vita, ljusa sinnesrum, medan vissa kan uppleva att det ger för starka intryck. Svarta rum med neonfärger lockar ofta till kreativitet och samspel, men inte alltid. Kontentan är att individer uppfattar mörkt och ljust, svart och vitt väldigt olika, men att bägge kontrasterna behövs för att tillgodose så många individuella behov som möjligt.

– Det häftiga är hur olika reaktionerna är på det svarta respektive det vita sinnesrummet. Vi trodde verkligen att vissa elever skulle älska just det svarta rummet, men de reagerade tvärtom. Här blir orsak och verkan tydlig – och vi lär oss ständigt mer om elevernas behov, säger biträdande rektor.

Taktila toner och nya dimensioner

Ett annat konkret exempel är den tillgång till taktil stimulering och nya dimensioner av lärande som elever med individuell funktionsnedsättning kan uppleva i sinnesrummen.

– Många av eleverna älskar till exempel neonpennorna. En så enkel sak som att skriva med dem i mörker – och det syns bara inne i rummet, inte i korridoren! - blir magi för dem, får dem att fundera. Och för elever med olika typer av hörselnedsättningar är det viktigt att få uppleva kopplingen mellan till exempel slag på ”trumbänken” och de vibrationer som skapas då man samtidigt sitter på den – eller på andra sätt få uppleva musik genom vibrationer, berättar rektor.

Sinnesrum stärker både elever och personal

Sinnesrummen gynnar inte bara eleverna. Även pedagogerna upplever att deras pedagogiska uppdrag får nya värden.

– Interaktionen i rummen är så viktig. Vissa elever har svårt att interagera med människor, men här får de utlopp för det genom hjälpmedlen, som kramkudden. Det skapar en positiv energi som smittar av sig in i klassrummet, säger biträdande rektor.

Flera pedagoger lyfter också att rummen sparar tid och frisätter resurser.

– Tidigare behövde vi själva hela tiden vara kreativa och uppfinna aktiviteter för att möta elevernas sensoriska behov. Nu finns lösningar på plats, vilket frigör tid till undervisning och gör att vi kan ge alla elever en bättre upplevelse av varje skoldag, berättar personalen.

5 anledningar till att sinnesrum främjar barns utveckling

  1. Sensorisk balans: Eleverna får möjlighet att reglera energi och känslor, vilket skapar bättre förutsättningar för lärande.

  2. Multisensorisk stimulans: Syn, hörsel, känsel och rörelse integreras i upplevelser som stärker hjärnans utveckling.

  3. Självständighet och delaktighet: Eleverna får möjlighet att påverka sin omgivning och uttrycka sig på nya sätt.

  4. Stressreducering: Miljön erbjuder kravlösa stunder som hjälper elever att hantera ångest och oro.

  5. Pedagogisk resurs: Sinnesrum integreras i undervisningen och bidrar till individualiserade lär-strategier.

En helhetssatsning som sparar tid och ger resultat

Den aktuella skolan betonar vikten av att tänka helhet när man investerar i sensoriska hjälpmedel.

– Man kan inte köpa lite här och där. Då blir det inte mer än prylar. Det måste finnas en tanke bakom, och det måste vara komplett. Då ser vi verkliga resultat, säger rektor.

– På denna skola har rektor med personal verkligen insett värdet av sinnesrum. Detta har implementerats genom hela organisationen, vilket gör att investeringen gynnar eleverna så mycket som möjligt, säger Eva Söderbaum, vd för Tfh Sensory.

Framtiden: ”Det borde finnas sinnesrum i fler verksamheter”

Skolan i fråga visar gärna upp sina sinnesrum för andra verksamheter. Intresset är stort – från förskoleförvaltningar till andra skolor och vårdverksamheter.

– När vi får nya vårdnadshavare på besök ser vi deras reaktion. De säger direkt att deras barn kommer älska rummen, och det gör de. Det här är något som borde finnas i fler skolor och verksamheter, avslutar skolans rektor för anpassad grundskola, 1-9.

 

 
 
 

Senaste inlägg

Visa alla
Föreläsning om Multisentoriska Sinnesrum via Zoom

Vi välkomnar er till inspirationsföreläsning om vårt specialområde Multisensoriska Sinnesrum. Via Zoom 19 November 15,00-16,00 - kostnadsfritt Anmäl dig via länken här -> Föreläsning om Multisentoris

 
 
 

Kommentarer


bottom of page